رشت امروز |محمد کاظم شکوهی راد از مدیران اسبق اقتصادیاستانداری گیلان و کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت اتصال راه آهن تهران رشت به بندر کاسپین می گوید : راه آهن رشت – بندر کاسپین این امکان را به وجود می آورد که کاسپین را به راه آهن سراسری و از آن طریق کالا را به پاکستان و دریای جنوب و خلیج فارس و دریای عمان برساند و این مراکز علاوه بر تغذیه مقصدهای داخلی به مقاصد شرق و جنوب شرق آسیا و حتی این امکان را به وجود می آورد در مسیر برگشت ، کالای این مناطق را تا اروپا حمل نماید.
این کارشناس اقتصادی معتقد است : راه آهن رشت - کاسپین علی رغم فاصله کوتاه چند مسئله مهم دارد یکی اینکه بدون اتصال راه آهن تهران - رشت به دریای خزر و بندر کاسپین ، عملا این خط از نظر باربری و حمل کالا که مهمترین عملکرد راه آهن است باز می ماند.
این خط ریلی زمانی معنی پیدا می کند عملکرد راه آهن تهران - رشت و به اصطلاح راه آهن سراسری به دریای خزر و امکانات دریایی وصل گردد ، بنابراین با این اتفاق مهم موجب فعال شدن خط آهن رشت - تهران به جهت عملکرد باربری خواهد بود و موجب رونق و بکارگیری و اتصال راه آهن رشت به شبکه راه آهن کشور خواهد شد.
دوم اینکه مسیر حمل کالا که به شمال جنوب - شهرت دارد امروز از طریق دریای خزر تا ساحل کاسپین می رسد ، اگر کاسپین به یک پسکرانه مطمئنی مثل راه آهن متصل نشود و نتواند از امکانات پسکرانه ای استفاده کند عملا نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد ، میلیون ها تن کالایی که سالانه از این مسیر وارد می شود زمانی می تواند در مسیر درستی به مصرف کننده برسد و به مقصدهای تعیین شده برسد که کاسپین به بندر سراسری متصل باشد و لذا تفکری که بر اتصال راه آهن به بندر کاسپین حاکم بود تفکر دارای مطالعه و برنامه ریزی شده بوده است که البته اگر اشتباه نکرده باشم در زمان آقای دکتر مسرور این اتفاق صورت گرفت .
شکوهی راد می افزاید : راه آهن رشت کاسپین این امکان را به وجود می آورد که کاسپین را به راه آهن سراسری و از آن طریق کالا را به پاکستان و دریای جنوب و خلیج فارس و دریای عمان برساند و این مراکز علاوه بر تغذیه مقصدهای داخلی به مقاصد شرق و جنوب شرق آسیا و حتی این امکان را به وجود می آورد در مسیر برگشت ، کالای این مناطق را تا اروپا حمل نماید
ظرفیتی که امروز بندر کاسپین دارد و می تواند کالا را وارد کند از توان حمل کامیون خارج است و علاوه بر آن کامیون در این مسیر رشت - قزوین و حضور آن در بزرگراه رشت تهران بر امکانات توریستی تاثیر منفی می گذارد و به عبارتی فضای امن توریستی را به مخاطره می اندازد و کاهش ترافیک بار در جاده به توسعه توریسم در شمال و گیلان افزوده خواهد کرد.
راه آهن قزوین – رشت عملا اکنون یک قطار مسافری دارد و باربری نیست چون بار در بندر است و مهمترین بارگیری و حمل اولیه در بندر صورت می گیرد . با اتصال راه آهن به بندر کاسپین رونق تجارت در گیلان صورت خواهد گرفت و حتی به محصولات گیلان برای صادرات هم رونق شایانی خواهد داد.