سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ در گفت‌وگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه، ضمن تبریک اعتماد دوباره مردم روسیه به وی و انتخاب مجدد برای این سمت، اظهار امیدواری کرد آغاز فعالیت دولت جدید روسیه، زمینه‌ای مناسب برای گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های سازنده ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف باشد.

وی حضور دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای مهم نظیر شانگهای و بریکس و همچنین تلاش برای عملی شدن توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله احداث خط‌آهن رشت-آستارا را زمینه‌های مناسبی برای تقویت همکاری‌های فیمابین به ویژه ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور دانست.

وی در بخش دیگری از این مکالمه تلفنی با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه، بر ضرورت اقدام موثر بین‌المللی برای توقف حملات جنایت‌بار صهیونیست‌ها و رفع محاصره و امدادرسانی گسترده به مردم غزه تاکید کرد.

روسای جمهور دو کشور همچنین منافع مشترک منطقه‌ای از جمله در قفقاز را مورد توجه قرار دادند.

رئیس‌جمهور با حساس خواندن روند تحولات و تحرکات موجود در منطقه قفقاز جنوبی، بر اراده و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ ثبات منطقه و منافع راهبردی کشورمان تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی ضمن سپاسگزاری از پیام کتبی و تماس تلفنی دکتر رئیسی برای تبریک انتخاب مجدد وی به ریاست جمهوری فدراسیون روسیه و تبریک متقابل فرارسیدن ماه مبارک رمضان و نیز آغاز سال نو خورشیدی، به نهایی شدن قریب‌الوقوع پیش‌نویس موافقتنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه اشاره کرد و افزود: برگزاری موفق نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران و نیز رشد ۷۷ درصدی تجارت کالا میان ایران و روسیه از نشانه‌های مثبت ارتقای همکاری‌های تهران-مسکو است.

ولادیمیر پوتین حضور جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سازمان‌های بریکس و شانگهای را فرصتی ارزنده برای تعمیق تعاملات دو طرف دانست و تصریح کرد: دو کشور در موضوع حملات اسرائیل به غزه نیز مواضع مشابهی دارند و روسیه آماده است در این زمینه با ایران همکاری موثرتر و بیشتری داشته باشد.