مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان اعلام کرد

شکسته شدن رکورد تخلیه و بارگیری کالا در 6 سال گذشته

۱۴۰۳/۰۱/۲۳ ۱۸:۵۷ چاپ

رشت امروز |اختصاصی - بندرانزلی، با دارا بودن قدمتی دیرینه و منحصر بفرد، یکی از مناطق فعال در بین کشورهای حاشیه دریای خزر و بزرگترین بندر حاشیه شمالی کشور می باشد که علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری، بدلیل واقع شدن در مسیر ارتباطی اروپا - آسیا، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. با توجه به سرمایه گذاریهای بعمل آمده در زمینه ایجاد زیر ساختهای مناسب، وجود انبارهای چندمنظوره، ترمینالهای متنوع، دارا بودن مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری و با داشتن عنوان اولین منطقه مجهز به سیستم ترافیک دریایی، این بندر از بنادر موجود در سطح کشور و منطقه متمایز شده است.

بندرانزلی با استفاده از فناوری اطلاعات، تمام تشریفات بندری و گمرکی را از طریق شبکه رایانه ای مشترک بندر و گمرک به صورت مکانیزه انجام می دهد و زیرساختهای لازم را جهت تحقق سیاست داد و ستد الکترونیکی فراهم کرده و همواره در این خصوص جزو بنادر پیشرو کشور محسوب می‌شود.

بندر انزلی در سال گذشته با رویکرد تحقق فعالیت های توسعه گرایانه و صادرات محور توانسته است رکورد جدیدی را دو دو بخش تخلیه و بارگیری و سود ده کردن بندر انزلی پس از گذشت یک دهه به ثبت برساند.

مهندس " حسین یونسی خمسی " که از 16 خرداد ماه 1401 مسوولیت اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان را عهده دار شد با سوابق دانشگاهی خود در داخل و خارج از کشور و تجربه مدیریتی که در سازمان بنادر تحصیل کرده بود ، همه آن اندوخته هاو سوابق را با همسو کردن مدیران اقتصادی استان علی الخصوص نماینده عالی دولت در استان و در شهرستان با همسویی نماینده آگاه مردم شهرستان انزلی در خانه ملت و فرماندار شهرستان و رهمنودهای نماینده ولی فقیه در شهرستان انزلی و تلاش پرسنل در حوزه اداری و لنگرگاه سیساست های اقتصادی دولت را در اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان محقق کند.

از این رو پیرامون رشد و توسعه تخلیله و بارگیری کالا در بندر انزلی و همراهی و کمک اداره کل بنادر برای تسهیل عملیات تخلیه و بارگیری کالا برای صاحبان کالا و انجام سرمایه گذاریهای بخش خصوصی در لنگرگاه انزلی گفتگویی با مهندس " یونسی " مدیرکل بنادر گیلان انجام شد.

وی در مدت نزدیک به دو سال حضور  خود در مقام ارشد بنادر گیلان ، بنادر استان را در مسیر تحرک و پویایی قرار دهد و نقش موثر و روابط ارزشمند او در تحقق سرمایه گذاریهای اخیر بخش خصوصی روشن است.

این گفتگو را در ذیل دنبال می کنیم.

 

شما ظاهرا در سال گذشته رکوردهایی  را برای نخستین بار در بندر انزلی به ثبت رساندید در این رابطه اشاره بفرمایید چه دستاوردهایی برای تسهیل خدمات حمل و نقل دریایی برای صاحبان کالا به دست آمد؟

دستاوردهای ما قطعا با همسویی دستگاههای اقتصادی و رهنمودهای مقام عالی دولت در استان محقق می شود و از سویی سازمان بنادر در سال گذشته برای تحقق شعار سال این تلکیف را برای بنادر کشور از جمله بنادر گیلان داشته است تا در بخش خدمات بندری ، خواسته های فعالان بخش خصوصی و صاحبان کالا به عنوان یک  سیاست گذاری اصلی تسهیل شود و تخلیه و بارگیری کالا به صورت رقابتی در جهت منافع صاحبان کالاهای صادارت بار انجام شود.

در این رابطه ما در سال 1401 که عملیات تخلیه و بارگیری کالا یک میلیون و 560 هزار تن در سال بوده است را در سال 1402 به دو میلیون تن در سال افزایش دادیم ، که یک رکورد 6 ساله در بنادر گیلان شکسته شده است.

البته باز در سال گذشته رکورد دیگری را پس از مطالعه تحقیقاتی و میدانی که در سال 1401 انجام داده بودیم ، پس از ده سال شکستیم و توانستیم پس از ده سال در سال گذشته بندر انزلی را که بندری زیان ده در طول این یک دهه گذشته بود را در سال 1402 به  بندر سود ده ارتقا بخشیم.

در طول ده سال قبل از سال 1402 همواره هزینه های ما در بنادر گیلان از درآمدهای ما بیشتر بوده است اما برای نخستین بار در طی یک دهه گذشته ، در سال 1402 درآمدهای ما از هزینه های ما بیشتر شده است و بندر زیان ده به بندر سودده تبدیل شده است.

شما در سال گذشته خبرهایی از تحقق سرمایه گذاریهای بخش خصوصی در بندر انزلی در زمینه ایجاد کارخانه کشتی سازی ، ساخت سیلوی غلات و ایجاد مخزن روغن خوراکی در پسکرانه انزلی دادید ، این سرمایه گذاریها اکنون در چه مراحلی قرار دارد ؟

بعد از کرونا در سال 1398 تا نزدیک اسفند سال گذشته هیچ سرمایه گذاری را نتوانستیم در انزلی جذب کنیم ، در سال گذشته پس از این مدت توانستیم موفق به جذب سرمایه گذار شویم ، ما در این رابطه موفق به جذب یک سرمایه گذار در زمینه مخازن روغن خام شدیم ، اکنون ما در بندر انزلی ظرفیت 15 هزار تن مخزن روغن را داریم و با احداث مخزن 40 هزار تنی سرمایه گذار بخش خصوصی  ،  میزان ظرفیت مخزن در بندر انزلی به 55 هزار تن مخزن روغن افزایش می یابد.

سرمایه گذاری دیگر بخش خصوصی در بندر انزلی برای احداث کارخانه کشتی سازی بوده است که در اسفند ماه سال گذشته زمینی به مساحت 6 هکتار برای تسطیح  به بخش خصوصی واگذار شده و عنقریب قرار داد اجرای پروژه با سرمایه گذار منعقد خواهد شد اما اکنون عملیات اولیه اجرای پروژه آغاز شده است.

دیگر سرمایه گذاری جذب شده در بندر انزلی  که توسط یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی غلات کشور انجام خواهد شد ، احداث سیلوی غلات 45 هزار تنی در انزلی است ، این سرمایه گذار در بندر امام  سرمایه گذاری بزرگی  را انجام داده است و به همین منظور با تلاش هایی که صورت گرفته است علاقمند شده تا در شمال ایران در بندر انزلی هم سیلوی غلات 45 هزارتنی ایجاد نماید.

برای انجام این سرمایه گذاری بخش خصوصی که از شرکت های برند ایران در حوزه غلات است ،  با احداث سیلوی غلات تمام مکانیزه موجب خواهد شد تا غلات به صورت مکانیزه از کشتی به سیلو انتقال یابد ، در این رابطه تفاهم نامه سرمایه گذاری  بین اداره کل بنادر و سرمایه گذار در اسفند ماه سال گذشته انجام شد و در 3 ماهه اول امسال نیز  با انجام قرار داد ، عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد و قطعا با این سرمایه گذای کمک شایانی به عملیات تخلیه و بارگیری کالا در حوزه غلات از کشورهای حاشیه کاسپین به انزلی صورت خواهد گرفت.

یکی از موضوعات مهم در بنادر برای توسعه انجام خدمات بهتر و با کیفیت به صاحبان کالا داشتن زیرساخت های بندری همراه با ایمنی است در این رابطه اکنون بند انزلی به عنوان بزرگترین بندر شمالی ایران دارای چه وضعیتی است ؟

ما زیرساخت های قابل قبولی داریم ، اما همچنان به دنبال ارتقای نرم تخلیه و بارگیری با استقرار تجهیزات تخلیه و بارگبری هستیم، سال گذشته به دنبال افتادن یکی از جرثقیل های صادراتی که از جرثقیل های ساحلی  استراتژیک بود ، 4 جرثقیل استراتژیک ساحلی را برای حفظ جان پرسنل از رده خارج کردیم ، چون همانطور که سوال پرسیدید (اچ اس ای) یعنی ایمنی برای ما بسیار مهم است ، این اتفاق ضربه بزرگی به زمان بود ، یعنی حذف این تعداد از جرثقیل زمان تخلیه و بارگیری ما را افزایش می دهد و برای ما در انزلی ، سرعت و کیفیت بسیار مهم است و باید برای پوشش این اتفاق چاره اندیشی می کردیم .

در آن زمان 10 دستگاه جرثقیل استراتژیک فعالیت می کرد که 5 تا همزمان از رده خارج شد ، یعنی خلاء بزرگ ، اکنون هم همینطور است ، تا اویل اردیبهشت ماه امسال  3 دستگاه جرثقیل استراتژیک که در حال تعمیر  می باشد فاز تعمیرات به پایان می رسد و وارد سرویس می شود و کمک شایانی به تخلیه و بارگیری خواهد کرد .

در بخش غلات هم یک دستگاه جرثقیل کاموایر که غلات را مستقیم وارد سیلو می کند وارد عملیات تخلیه و بارگیری می شود و به نرم تخلیه و بارگیری ما کمک شایانی خواهد کرد.

لذا یکی از کاموایرها که وارد چرخه تخلیه و بارگیری می شود مربوط به کشتیرانی دریای خزر است که این دستگاه هم وارد سرویس خواهد شد و جمعا با سه دستگاه جرثقیل استراتژیک و دو دستگاه کاموایر کشتیرانی دریای خزر و شرکت آرایا بنادر تلاش داریم رکورد جدیدی را در سال 1403 به دست آوریم و آن هم حجم تخلیه و بارگیری کالا را بالاتر از دو  میلیون تن در سال جاری ثبت کنیم.

قطعا با این هدف گذاری در سال جاری برای افزایش تخلیه و بارگیری کالا رکورد 10 سال گذشته را با ثبت بیش از 2 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا خواهد شکست.

 یکی از موضوعات مهم علی رغم داشتن نرم تخلیه و بارگیری کالا برای صاحبان کالا داشتن خط کشتیرانی منظم است ، گیلان یکی از سکوهای صادرات کالا به روسیه است و به همین منظور بین استان های شمالی گیلان و جنوبی روسیه از جمله در آستراخان یا در ماخاچ قلعه در داغستان و یا اکتائو در قزاقستان روابط تجاری خوب و مستمری  وجود دارد و پیوسته کالاهای صادراتی از جمله کشاورزی و یا مصالح ساختمانی و غیره صادر  و کالاهای مورد نیاز ایرانی وارد می شود و کشتیرانی دریای خزر هم از سال گذشته خطوط لاینری منظمی را به صورت هفتگی با استقرار کشتی کانتینری و یخچالی راه اندازی کرده که مورد رضایت صاحبان کالا بوده است و همین اکنون هم با نگاهی به سایت کشتیرانی دریای خزر این برنامه منظم از انزلی به آستراخان و اکتائو به طور منظم و منسجم دیده می شود ، ایجاد این برنامه چقدر به روند تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی و استقبال صاحبان کالا کمک خواهد کرد ؟

ما حدودا در خزر 80 کشتی تجاری داریم که بالغ بر 30 فروند ناوگان حمل و نقل دریایی متعلق به کشتیرانی دریای خزر است و این شرکت معظم ترین خط حمل و نقل دریایی را  خزر بر عهده دارد واین شرکت مشتریان ویژه خود را نیز به واسطه خدماتی را که ارائه می دهد دارد. کشتیرانی دریای خزر از سال گذشته برنامه ای را برای راه اندازی خط منظم دریایی از انزلی به مقاصد بنادر ساحلی خزر در کشورهای همسایه راه اندازی کرده است و استمرار این برنامه منظم و خوب  خواسته واقعی صاحبان کالا است.

درخواست ما از کشتیرانی دریای خزر استمرار لاینرهای منظم دریایی و انجام تبلیغات گسترده حتی در استان های دیگر است ، به طور مثال تاجر ما در کرمان اگر از این برنامه ها مطلع باشد قطعا بخشی از کالای خود را که احتمالا می تواند پسته و یا محصول دیگر  برای صادرات به روسیه باشد از طریق انزلی انجام خواهد دهد و این مهم روز به روز بر حجم تجارت ما به واسطه حمل کالاهای صادراتی تجار سایر استان ها به انزلی افزوده خواهد کرد.

 

از دیدگاه جنابعالی آینده تجارت دریایی در گیلان  را پر رونق می بینید؟

 دقیقا ؛ ما در بندر انزلی ، بندر کاسپین و بندر آستارا در هر کدام دارای ظرفیت هایی تجاری خوبی هستیم ، خصوصا بندر انزلی  افق روشنی به سوی تجارت دارد ، چون بندر شناخته شده ای در تجارت است و همواره از امکانات لازم برخورد دار است و خوشبختانه سال گذشته کشتیرانی دریای خزر به واسطه عملکرد خوبی که داشته است ، امسال هم شنیده شده نرخ کرایه حمل خود را  نسبت به سال قبل کاهش داده است  چون هزینه بار برای صاحب کالا مهم است . امیدواریم بتوانیم با مجموع این تلاش ها و زیرساخت هایی که در بنادر گیلان فراهم شده است در سال جاری صادرات سیمان از بنادر گیلان برنامه ریزی شود ، اکنون ما از شرکت های سیمان گیلان سبز ، دیلمان و لوشان مشتری داریم و سیمان می تواند از انزلی به اکتائو صادرات شود ؛  امیر آباد سال قبل یک میلیون تن صادرات سیمان داشته است و ما هم می توانیم در سال جاری سهم بازار خوبی در این بخش داشته باشیم و قطعا همکاری های بین دستگاهی خوبی را که در انزلی شاهد هستیم برنامه های هدف گذاری شده بنادر گیلان برای توسعه صادرات و افزایش تخلیه و بارگیری کالا که در نهایت منجر به رضایت صاحبان کالا خواهد شد را محقق خواهیم کرد ، ضمن اینکه سرمایه گذای های بخش خصوصی در بندر انزلی یک دریچه ای جدید به سوی رشد شاخص های اقتصادی و ایجاد درآمد و ارزش افزوده برای استان گیلان خواهد بود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان