رشت امروز |حجت‌الاسلام صادقی نیارکی، اجرای ناقص طرح هادی را یکی از معضلات استان برشمرد و گفت: اجرای طرح هادی در گیلان با استان‌های همجوار قابل قیاس نیست به گونه‌ای که اقدامات ناعادلانه‌ انجام شده در آن در قاموس هیچ قانون و آیین‌نامه‌ای نمی‌گنجد.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان امروز در جمع اصحاب رسانه و نخبگان اظهار کرد: نسبت به استان گیلان ناآشنا نیستیم و ۱۵ سال است که در شهر رشت ساکن هستم.

صادقی نیارکی یکی از مهمترین انتظارت خبرنگاران را تقویت نظارت‌ها برشمرد و گفت: علاوه بر مطالعاتی که پیش از حضور در گیلان داشتم و همانگونه که در روز معارفه نیز اعلام کردم، سازمان بازرسی را جهت تقویت نظارت بر سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی فعال کرده‌ام.

 در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی وجود ندارد | مبارزه با فساد باید ادامه‌دار باشد

وی به موضوع فساد در استان گیلان اشاره کرد و گفت: هر کجا که فساد باشد اعتماد مردم از دست خواهد رفت از این رو اولویت اول ما در استان گیلان مبارزه و مقابله با فساد است و یکی از معاونین رأساً برای رسیدگی به این پرونده‌ها گماشته شده‌است.

رئیس‌کل دادگستری گیلان با تأکید بر اینکه در مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی برای ما وجود ندارد، افزود: در جریان مبارزه با فساد دست‌های قدرت و متجاوز را در بسیاری از بخش‌ها از جمله آزادسازی رودخانه‌ها قطع کرده‌ایم.

صادقی نیارکی ادامه داد: مبارزه با فساد باید ادامه‌دار باشد اما همراه با تدبیر نه اینکه با افراط صورت گیرد.

وضعیت زیست محیطی در رشت و رودخانه‌ها تاسف‌انگیز است

رئیس‌کل دادگستری گیلان به موضوعات زیست‌محیطی در تالاب انزلی را یک معضل دانست و تصریح کرد: در نشستی که به منظور بررسی‌ تالاب انزلی و بازدیدی که به دنبال آن داشتیم در همان منطقه با آلاینده تالاب که یک کشتارگاه بود برخورد قضایی کردیم چراکه معتقدیم احیای تالاب احقاق حقوق مردم است و دست برداشتن از حق مردم ظلم در حق آن‌ها است.

وی اجرای ناقص طرح هادی را یکی از معضلات استان برشمرد و گفت: اجرای طرح هادی در گیلان با استان‌های همجوار قابل قیاس نیست به گونه‌ای که اقدامات ناعادلانه‌ انجام شده در آن در قاموس هیچ قانون و آیین‌نامه‌ای نمی‌گنجد.

حجت‌الاسلام صادقی نیارکی در مورد رودخانه زرجوب رشت نیز اظهار داشت: متاسفانه وضعیت زیست محیطی در رشت و رودخانه‌ها تاسف‌انگیز است در حالی که می‌توانست جز فرصت‌ها باشد.

گیلان در برنامه‌ی سفر رئیس قوه‌قضاییه است | همه باید رعایت حجاب و عفاف را بپذیریم

رئیس‌کل دادگستری گیلان اعلام کرد: استان گیلان یکی از استان‌هایی است که در برنامه سفر رئیس قوه‌قضاییه قرار دارد.

وی به مقوله رعایت حجاب و عفاف در استان اشاره کرد و افزود: حجاب شرع خدا و قانون جاری در حاکمیت است و همه باید رعایت حجاب و عفاف را بپذیریم چرا که جدای از احکام الهی، تبعات بی‌حجابی در جامعه خود را نشان خواهد داد.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه رعایت قانون عفاف و حجاب هم در شرع و هم در قانون مورد تاکید قرار گرفته، بیان کرد: اجرای قانون عفاف و حجاب بسیار مهم و باید با تدبیر باشد از این رو باید برخورد با مصادیق بدحجابی توسط ضابطین قضایی آموزش دیده باشد.

رئیس کل دادگستری استان گیلان ادامه داد: به نیروی انتظامی و ضابطین گفتیم که باید الزاما ضابطین باشد و آموزش دیده باشند و اقدام خودسرانه را نخواهیم پذیرفت.

باید دادگاهی ویژه اصحاب رسانه در گیلان تشکیل شود

وی از حمایت قضایی و حقوقی از گزارشگران فساد در گیلان خبر داد و گفت: قانون از کسی که فساد را گزارش کند نه تنها برخورد نمی‌کند بلکه حمایت و پاداش نیز می‌دهد.

صادقی یکی از نخبگان جامعه را اصحاب رسانه برشمرد و افزود: وجود و فعالیت رسانه برای همه اقشار به ویژه برای نخبگان و عالمان از صدر اسلام تاکنون حائز اهمیت بوده و از مصونیت برخوردار است.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به طرح مطالبه جمعی از خبرنگاران مبنی بر داشتن دادگاه ویژه خبرنگاران، از راه‌اندازی شعبه دادگاه ویژه اصحاب رسانه در استان خبر داد و گفت: باید دادگاهی ویژه اصحاب رسانه در گیلان تشکیل شود تا قضات و ارکان آن جنس رسانه و کارکردهای آن را بشناسد.

صادقی بر ضرورت پاسخگویی و ارتباط موثر دستگاه قضایی و سازمان‌های مرتبط با آن با اصحاب رسانه تأکید کرد و افزود: همه مکلف به پاسخگویی و ارتباط موثر با اصحاب رسانه و صاحبان افکار عمومی در جامعه هستند.

وی تکثر در رسانه را نعمت دانست و گفت: شنیدن نگاه‌های متفاوت و صداهای مختلف از یک جامعه نعمتی است که رسانه‌ها آن را به ارمغان می‌آورند.

دروغ‌گویی همچون دروغ نوشتن گناه و به اندازه خود در قانون جرم انگاری شده است

رئیس کل دادگستری گیلان به موضوع عدم پاسخگویی ادارات و سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع باید در شورای اداری مطرح و دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها را مجاب به پاسخ‌گویی کرد.

صادقی نیارکی با اشاره به مطالبه خبرنگاران مبنی بر جرم نگاری «دروغ مسوولان‌»، بیان کرد: دروغ‌گویی همچون دروغ نوشتن گناه و به اندازه خود در قانون جرم انگاری شده و مصادیق آن را به دفعات وجود داشته است.

وی بر ضرورت پرهیز از افترا و نشر اکاذیب تاکید کرد و گفت: باید در گفتن، نوشتن و پیگیری‌ها بر باورهای دینی و اخلاقی که در مواردی حرم انگاری هم صورت گرفته، پایبند و متعهد بود.

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان