این پروژه در شرایط فعلی کا دولت بر سرپرست اداره می شود در حد آقای مخبر است و نیاز است پروژه فرا ملی راه آهن گیلان که افتتاح آن متاثر از تلاش های دولت و پیمانکاران توانمند این پروژه است در سطح فرا ملی انعکاس یابد ؛ لذا مردم استان و فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه و تجارت انتظار افتتاح پروژه راه آهن رشت - کاسپین آن هم با حضور عالی ارین مقام دولت را دارند.
پروژه راه آهن رشت - کاسپین با ۲۸ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده آماده بهره برداری است که سه هزار میلیارد ریال از این مقدار را منطقه آزاد انزلی برای تملک اراضی، احداث سینی دوار و اسکله رو - رو و خرید ریل قاشقی هزینه کرده است.
پروژه راه آهن رشت - کاسپین - انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال است که در تجارت کشور، منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و اوراسیا تحولی بزرگی ایجاد می کند.
عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت- کاسپین در سال ۹۸ آغاز شد؛ اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و نیز ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
گفتنی است امروز صبح وزارت راه و شهرسازی رسما اعلام کرد: افتتاح راهآهن رشت - بندرکاسپین به عنوان یکی از مهمترین پروژههای ریلی و اولویتدار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب با حضور سرپرست ریاست جمهوری در چند روز آینده افتتاح می شود.
وحید قربانی - رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی در این باره اظهار کرد: پیش از این اعلام شده بود که راهآهن رشت - بندرکاسپین با حضور وزیر راه و شهرسازی در روز سه شنبه هشتم خرداد افتتاح خواهد شد که به خاطر برنامه ریزی برای حضور محمد مخبر - سرپرست ریاست جمهوری - به تعویق افتاد و در چند روز آینده این مراسم برگزار می شود.